Hur du fotograferar stjärnhimlen. 


Stjärnorna har alltid fascinerat mig. Att titta upp på natthimlen med känslan av att vara en del av något oändligt. Antigen känner man sig väldigt liten, gigantisk eller både och. Jag glömmer aldrig när min tvååring sträckte upp handen och på allvar ville ta ner en stjärna. Sådana upplevelser går inte att fånga på bild, men jag tycker ändå att det är värt ett försök.

Nikon D7000, Sigma 10-20 3.5, Brännvidd 10 mm, Bl 3.5, Tid 30 sek ISO 3200

Astrofotografering är faktiskt inte så svårt. Kamerornas sensorer har utvecklats mycket och det har nu blivit möjligt att fotografera stjärnor för alla som har tillgång till en modern systemkamera. Sensorn kan till och med fånga mer ljus än ditt öga.

För att bilden ska bli riktigt bra krävs sedan en enkel bildredigering. Detta inlägg handlar om fotograferingen. Tips angående redigering kommer i ett senare inlägg.

 

Nikon D7000, Objektiv: Sigma 10-20 mm 3.5 Bl 3.5, 20 sek, ISO 2000

Inställningar för fokus

Kamerans autofokus kan inte fokusera på stjärnor. Ibland kan du hitta en stark ljuspunkt på avstånd som det går att fokusera på. Om månen är framme kan du naturligtvis fokusera på den. Det bästa är att själv i dagsljus prova sig fram till var objektivet fokuserar på oändligt och sedan kolla i det lilla fönstret med avståndsskala exakt i vilket läge objektivet står. När du hittat läget kan du memorera det. När du sedan skall ut på natten tejpar du fokusringen för att inte rubba den i oavsiktligt. På gamla objektiv kunde man lätt vrida fokuseringen till ändläget för att få skärpa på oändligt. Det funkar inte på de flesta moderna objektiv, då man på dessa av någon anledning kan vrida skärpan förbi oändligt.

 

Inställningar för exponering

Det går inte att använda kamerans inbyggda ljusmätare för astrofotografering. Ljuset är inte tillräckligt för att ge ett tillförlitligt utslag på mätaren. Därför måste du använda manuellt läge.
Lyckligt nog finns det några grundläggande kamerainställningar som brukar funka för det mesta. Om du utgår från dem kommer du att få en acceptabel bild. Sedan är det bara att experimentera beroende på hur förhållandena är vid fotograferingstillfället och hur du vill att din bild ska se ut

ISO 1600-4000

ISO är ett mått på sensorns känslighet. Normalt är ISO 100-200 för bästa bildkvalitet. Vissa kameror använda ISO på sexsiffriga värden. Ett högre värde innebär en högre känslighet. Fördelen med högt ISO är att slutartiden hålls kort, men nackdelen är att bruset i bilden ökar och att dynamiska omfånget minskar. Det ökade bruset kommer du att se som störningar i de mörka partierna på din bild.
Högre ISO ger mer brus i bilden och ett mindre dynamiskt omfång. 1600-4000 är värden som brukar fungerar ok.

Slutartid 15-30 sek

En längre slutartid släpper in mer ljus, men om den blir för lång kommer stjärnorna att bli streck. Detta beror på jordens rotation. En tumregel är att hålla sig under 30 sek för en vidvinkel på ca 14 mm (fullformat) och under ca 15-20 sek om du använder en kortaste brännvidden på en normalzoom (24-28 mm)

Bländare, så stor som möjligt

Bländaren styr hur mycket ljus som släpps in till sensorn. Stor bländare innebär litet tal. Det ger oftast bäst resultat att använda största möjliga bländare. Det kan handla om 3,5 eller 4. Om du har ett objektiv med bländare 2.8 eller större är det ännu bättre. För vanligt fotografering är det bra att blända ned flera steg för att öka skärpan. Detta gäller inte för astrofotografering. En liten bländare innebär här två nackdelar. Antingen måste tiden förlängas så att den blir blir alltför lång (stjärnorna blir streck) eller så måste ISO höjas (bruset ökar). Är du osäker på att skärpan är ställd exakt kan det ändå vara vettigt att blända ned ett halvt steg.

Nikon D7000, Sigma 10-20, Brännvidd 13 mm, Bl 4, Tid 20 sek, ISO 1000,

 

Stjärnhimmel med måne

Månen är en stark ljuskälla Om det är månsken kommer inställningarna ovan ge överexponerade bilder. Prova då att minska på främst ISO några steg tills bilden ser ok ut.
Ta alltid flera exponeringar med lite olika inställningar. När du sitter hemma kan du sedan välja den som passar bäst. Om månen är med i bild kommer den att bli starkt överexponerad.

 

Sammanfattning

  • Förfokusera på oändligt
  • ISO; 1600-4000
  • Bländare; största möjliga
  • Tid; 15-30 sek
  • Ta några olika exponeringar.

Svårare är det inte att komma igång med att fotografera stjärnhimlen!

Nikon D750, Sigma 10-20, Brännvidd 14 mm, Bl 3,5 Tid 30 sek, ISO 4000

Några övriga prylar som det är svårt att vara utan

 

Stativ

Du kommer att ledsna på att leta något att lägga kameran på. Dessutom är det nästan omöjligt att komponera en bild på det sättet. Det som behövs är ett stativ och det bör vara stabilt för att inte vibrera om du har tung utrustning eller om det blåser.

Pannlampa med rött ljus

Du behöver händerna fria för att kunna sköta kameran och det röda ljuset har en våglängd som inte påverkar ditt mörkerseende.

Trådutlösare/fjärr

Det går bra att använda kamerans självutlösare. Det blir samma resultat. Nackdelen är att du inte kan bestämma exakt när exponeringen börjar samt att det blir tröttsamt att vänta de sekunder som krävs innan varje exponering. Det viktigaste är att du inte vidrör kamerans avtryckare när du exponerar. I så fall blir bilderna oskarpa.

Ultravidvinkel

Med en riktigt kort brännvidd får du med mycket mer av stjärnhimlen. Du kan också använda längre slutartider. Fastnar du för astrofoto är det svårt att vara utan en ultravidvinkel.

Fredag 3/2 publiceras ett inlägg om bildredigering av nattbilder i Lightroom.

Har du något annat tips eller något att lägga till? Kommentera gärna! Det finns många tekniker och sätt att fotografera natthimlen.
För dig som inte provat än är det bara att ge sig ut i den mörka svenska vintern. Det är perfekta förhållanden för att ge sig på detta projekt. Skriv gärna om du har frågor och  synpunkter, eller för att berätta hur det gick!

2 Comments

    • Vad glad jag blir att det är något du har nytta av! På fredag kommer ett inlägg om efterbearbetningen. När det gäller nattbilder spelar arbetet vid datorn en ganska stor roll.

      Post a Reply

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte.