12 tips för vinterfotografering


 

Vintern är fantastisk. Landskapet är förändrat, ljuset är annorlunda och det faller på ett annat sätt på snön. Alla detaljerna i marken som är där på sommaren har reducerats och blivit enklare. Det är svårare att variera motiven, men samtidigt är bildkompositionen mindre komplicerad.  Solen är låg på vintern och den värmer inte. Ljuset är gult eller blått och himlen ofta pastellfärgad. Andra tider på året är den “gyllene timmen” något man måste planera för så att man inte missar den. På vintern varar den gyllene timmen många timmar, från det att solen går upp tills den går ner. Sen blir det blått och sedan tar månen och stjärnorna över.

Vintern är vacker, men hur man än gör är det svårt att fotografera. Det handlar om att se till att man själv håller värmen och att utrustningen fungerar. Om man klarar av det så kan man fotografera året runt.

Här kommer några tips  för vinterfotografering:

  • Använd tunna vantar eller vantar med avklippta fingrar innanför tjockare handskar. Då kan du hantera utrustningen lite längre tid innan du måste värma händerna.
  • Om du fotograferar med långa slutartider och stativ måste du stå helt stilla. Minsta steg i snön runt stativet ger skakningsoskärpa.
  • Använd en putsduk av bomull om du måste torka imma av objektiven. Bomull absorberar väta, det gör inte syntetmaterial.

  • Ta med minst ett extra batteri. Förvara dem varmt. En kamera utan spegel behöver fler extra batterier då den drar betydligt mer batteri än en spegelreflexkamera.
  • En riktigt varm jacka är bra att ha nedpackad när du rör på dig och ta på dig när du fotograferar och inte rör dig så mycket. Även varma överdragsbyxor om det är kallt.
  • Underkläder av ull värmer även om de blivit lite fuktiga. Perfekt om man anstränger sig för att sedan stå stilla, som man gör när man fotograferar.
  • Dagen är kort, ta med pannlampa.

  • Överexponera något (1-1,5 steg)  om det är mycket vit snö i bilden.
  • Byt helst inte objektiv i snöfall eller om det yr snö. Fotografera med samma objektiv eller låt objektiven sitta  på olika kamerahus.
  • Om du går med packning kan du packa in kameran i dunjackan eller sovsäcken som ligger i ryggsäcken. Där ligger den skyddad om du ramlar.
  • Låt kamerautrustningen ligga kvar nedpackad några timmar och värmas upp sakta när du kommer tillbaka. Då minskar du risken för fuktskador pga kondens.
  • Om du ändå tar in kameran i värmen direkt, ta inte av objektivet. Om du gör det kommer det att bli fuktigt inuti kamerahuset.

Lycka till med vinterfotograferingen. Har du några synpunkter eller tips? Vad har jag glömt? kommentera gärna!

 

 

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte.